ALKOHOL I TRENING – DLACZEGO TO BEZ SENSU?

Często słyszymy o wyjątkowo szkodliwym wpływie alkoholu na zdrowie oraz kondycję osób uprawiających sport. W myśl tej teorii podczas treningów zalecana jest całkowita rezygnacja z alkoholu. Czy nie jest to zbyt przesadna opinia? A może rzeczywiście alkohol sieje spustoszenie w organizmie, cofając osiągnięte ciężką pracą efekty treningowe? Szczegóły poniżej…

W artykule:
1. Natychmiastowe efekty działania alkoholu
2. Trening + alkohol = brak sensu
3. A jeśli już się napijesz…

1. Natychmiastowe efekty działania alkoholu

Niemal każdy zna krótkoterminowe skutki spożywania alkoholu – bóle i zawroty głowy, osłabienie siły mięśniowej, problemy żołądkowe, gorszy sen, zaburzenia koordynacji ruchowej. Za takie objawy odpowiedzialny jest bezpośrednio wpływ alkoholu na układ nerwowy i wątrobę. Alkohol jest metabolizowany w wątrobie do związków, które są kilkadziesiąt razy bardziej szkodliwe dla organizmu niż sam alkohol.

SKLEP MAXSTORE
NAJCZĘŚCIEJ KUPOWANE PRODUKTY

Przejdź do sklepu

To, co odbierane jest jako efekt upojenia alkoholowego – niewyraźna mowa, zaburzenia równowagi i wzroku, to w rzeczywistości objawy uszkodzenia mózgu. Dopóki szkodliwe pochodne alkoholu nie zostaną zneutralizowane, osoba spożywająca alkohol odczuwa szereg wspomnianych nieprzyjemnych objawów. Oczywistą rzeczą jest, że w takim stanie nie ma mowy o treningu i realizacji planu żywieniowo – sportowego. Jednak poza złym samopoczuciem, alkohol wywiera szereg wpływów bezpośrednio oddziałujących na mięśnie, wydolność organizmu i jego zdolności regeneracyjne.

2. Trening + alkohol = brak sensu

Regularne spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu może skutecznie uniemożliwić progres treningowy. Jak konkretnie alkohol oddziałuje na organizm osób uprawiających sport?

Sprawdź i oceń czy warto: 

Hamuje syntezę glikogenu, czyli zapasowej formy glukozy w mięśniach i wątrobie, co bezpośrednio przekłada się na słabszą siłę mięśniową i spowolnione procesy regeneracji; ponadto sprzyja to epizodom obniżonego poziomu glukozy we krwi, z osłabieniem, zawrotami głowy i omdleniami włącznie.

Podrażnienie błony śluzowej żołądka powoduje zaburzenia wchłaniania i może prowadzić do niedoborów pokarmowych, zarówno w zakresie makro – jak i mikroskładników.

Przyrost masy ciała – 1 g alkoholu to aż 7 kcal, ponadto spożywanie alkoholu nasila apetyt.

Odwodnienie organizmu generowane spożyciem alkoholu prowadzi do mniejszej wydajności pracy mięśni, bólów i zawrotów głowy oraz zaburzenia pracy nerek.

Alkohol zaburza prawidłowy rytm snu, co obniża efektywność regeneracji potreningowej.

Alkohol oddziałuje bezpośrednio na mięśnie i czynniki warunkujące ich rozbudowę:

  • hamuje wchłanianie glukozy i aminokwasów przez mięśnie
  • obniża przekrój poprzeczny włókien mięśniowych, nawet prowadząc do ich zaniku
  • obniża liczbę naczyń włosowatych w mięśniach, zmniejsza ich dotlenienie i odżywienie, co
    prowadzi do spadku siły mięśni
  • obniża poziom testosteronu i hormonu wzrostu – najważniejszych hormonów regulujących przemiany mięśniowe
  • obniża wydolność układu sercowo – naczyniowego i oddechowego
  • zaburza procesy termoregulacji

3. A jeśli już się napijesz…

Gdy jednak decydujesz się na spożycie alkoholu, najgorszym momentem jest okres potreningowy, gdy organizm zubożony jest o zapasy glukozy, a alkohol nasila dodatkowo taki kierunek zmian metabolicznych; spadek poziomu cukru i osłabienie gwarantowane. Najbardziej „optymalnym czasem na spożycie alkoholu ” jest okres ok. 48 godzin po treningu.
I jeszcze jedno – zawsze wskazany jest UMIAR.

A dzień po? Nietrafionym pomysłem jest chęć „wypocenia” alkoholu na treningu; jedyną skuteczną strategią jest odpoczynek, lekkostrawna dieta, soki owocowe, duże ilości wody mineralnej i spacer na świeżym powietrzu. A następnym razem warto rozważyć, czy efekty uzyskane w czasie ciężkich treningów, warte są zaprzepaszczenia w jeden wieczór zakrapiany alkoholem…(?)

POLUB NASZ SERWIS NA FB

4.9/5. Głosów: 11
Czekaj...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

-20% NA ZAKUP EBOOKA ODBIERZ KOD