KAWA I TRENING – DOBRE POŁĄCZENIE?

Kofeina to najbardziej znany naturalny dopalacz. Od wieków uchodzi za doskonały sposób na pobudzenie i witalność organizmu. Nie bez powodu poza filiżanką małej czarnej, wielu sportowców sięga po suplementy z syntetyczną kofeiną.
Co jest lepsze – kawa czy suplementy? Czy kawa i trening idą w parze?

W artykule:
1. Nie taka kawa straszna jak ją malują…
2. Mała czarna a trening
3. Czy picie kawy powoduje skutki uboczne?

1. Nie taka kawa straszna, jak ją malują…

W czasach niezwykłej dbałości o zdrowe odżywianie, kawa często wymieniana jest u boku innych używek, takich jak alkohol i papierosy, jako zbędny, a niekiedy nawet szkodliwy element. Czy tak jest w rzeczywistości?
.


Kawa to doskonałe źródło antyutleniaczy, spowalniających rozwój wielu chorób, w tym nowotworów. Ponadto wzmacnia serce i naczynia krwionośne oraz zapobiega rozwojowi cukrzycy. Co ciekawe, syntetyczna kofeina sprzyja zachorowaniu na cukrzycę, co wskazuje na zdecydowaną wyższość naturalnej kawy nad jej syntetycznym odpowiednikiem. Najpopularniejszym źródłem kofeiny naturalnej jest kawa czarna, kawa zielona, herbata zielona oraz guarana.

2. Mała czarna a trening

Kawa dzięki wysokiej zawartości kofeiny (115 mg w filiżance) ma korzystny wpływ na organizm sportowca. Dla procesu wysiłku fizycznego i regeneracji powysiłkowej, kluczowy jest poziom glikogenu. To zapasowa, łatwo przyswajalna forma glukozy, która magazynowana jest w mięśniach i zużywana podczas wysiłku fizycznego. Szybkie odbudowanie zapasów glikogenu między kolejnymi treningami jest kluczowe dla regeneracji mięśni i zapobiegania przetrenowaniu.

Kawa wypijana przed treningiem zwiększa poziom glukozy, z której wytwarzany jest glikogen. Zwiększa więc wydajność mięśni w okresie okołotreningowym. Kofeina dostarczana w postaci kawy wchłaniana jest niezwykle szybko.

Najlepsze efekty uzyskać można, pijąc kawę ok. 15-20 minut przed treningiem. Przyjęcie dawki ok. 5 mg kofeiny na kilogram masy ciała powoduje rozszerzanie naczyń krwionośnych oraz zwiększenie stężenia adrenaliny we krwi. Ponadto kofeina zwiększa wydolność organizmu w czasie treningu oraz pobudza do dalszego wysiłku.

Kawa wypita po treningu razem ze źródłem węglowodanów powoduje znacznie intensywniejszą odbudowę puli glikogenu i szybszą regenerację mięśni. Kawa łagodzi także objawy zakwasów, hamując receptory odpowiedzialne za odczuwanie bólu mięśniowego.Dwie filiżanki espresso przed lub po treningu to zatem naturalny i skuteczny doping.
Kawa również rozszerza oskrzela usprawniając oddychanie, a tym samym – dotlenienie całego organizmu. Ponadto rozszerza naczynia krwionośne, co wzmacnia mięsień sercowy i wydłuża możliwy czas wysiłku fizycznego.

3. Czy picie kawy powoduje skutki uboczne?

Pijąc kawę należy pamiętać o wypijaniu odpowiednich ilości wody; kawa ma bowiem wpływ na wzmożone wydzielanie moczu, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do groźnego dla każdego sportowca odwodnienia. Optymalne nawodnienie zapewnią 2 filiżanki wody wypite z filiżanką kawy.

Ponadto kawa ma tendencję do wypłukiwania magnezu i wapnia z organizmu, jednak w przypadku odpowiednio zbilansowanej diety, ilości utraconych minerałów nie powoduje żadnych skutków zdrowotnych i jest praktycznie nieodczuwalna. W niektórych przypadkach wyraźnym minusem spożywania kawy może być podrażnienie żołądka – naszczęście dolegliwość ta dotyczy bardzo niewielkiej grupy osób.

Reasumując – w świetle wielu badań naukowych kawa nie tylko nie szkodzi, a wręcz służy zdrowiu, a regularne jej picie (w rozsądnych ilościach) poprawia kondycję organizmu, regenerację powysiłkową oraz samopoczucie psychiczne.

POLUB NASZ SERWIS NA FB

4.6/5. Głosów: 4
Czekaj...

Jedna myśl na temat “KAWA I TRENING – DOBRE POŁĄCZENIE?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

-20% NA ZAKUP EBOOKA ODBIERZ KOD